گستره شریعت قسمت هجدهم

 

موضوع: دین و جامعه(۲)

اساتید: دکتر شجاعی زند، دکتر محمد رضایی، دکتر پارسانیا، دکتر هرندی

 

 

دانلود

2 پاسخ به “گستره شریعت قسمت هجدهم”

  1. بادرود واحترام.جناب دکترپورحسن این مبحث رابگنجانید بهترمیشود دین وعقل راباهم یادرمقابل هم یا کامل کننده هم یابی نیاز ازهم دانست.سوره مریم وچگونگی باردارشدن اوعقل نمیپذیرد ولی دین تعریفش نموده…وحتی کسی بی دین هم باشد باید ازروی عقل به این نتیجه برسد که نخواهد رسید.یاداوری بسیار درقران مبنی بر تعقل وتفکر…پس تا عقل نباشد دین ناشناس است…وحال عقل فردی یا جمعی باشد فرقی نمیکند دین هم فردی وجمعی است..دراین موضوع هم بحث شود (علت پیشرفت غرب دست کشیدن ازمذهب بود وعلت عقب ماندگی شرق دست کشیدن ازمذهب بود)….ارادتمندشما پزشک فاطمه…

  2. با سلام
    آقاد دکتر هرندی که میفرماید دین در مورد جامعه امری نفرموده و هرچه دین آورده فقط برای فرد است به دو آیه ای که آقای دکتر پارسانیا ذکر کردند پاسخی ندادند.یکی اینکه “انی أمرت لاعدل بینکم ” و “و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا”.اگر دین فردی بود چرا نفرمود: و اعتصم بحبل الله فَرداً ولا تفرق. چرا بجای کلمه جمیعاَ کلمه فرداً را نیاورد؟ مگر منظور از جمیعا جامعه نیست آنهم با تنوین تفهیم .و اینکه تمام افعالی که به صورت جمع آمده حکایت از آن دارد که دین به جامعه هم کار دارد.و ایه دیگر اوفوا الکیل اذا کلتم وزنوا بالقسطاس المستقیم یعنی در زمان شعیب ع جامعه فروشندگان و کاسب ها چون فعل جمع است ، شاهین ترازوهای خود را دستکاری میکردند تا جنسی با وزنی کمتر از وزن واقعی بفروشند و معلوم است که با تبانی بین همه فروشندگان و کاسب ها بوده چون اگر بعضی کاسب ها ترازویی سالم و دست نخورده داشتند کار بقیه کم فروشها لو میرفت که اینجا دو فعل اوفوا و وزنوا فعل جمع است که منظور جمیع مخاطبان حضرت شعیب که جامعه بازاریان بوده را شامل میشود.
    پس دین توجه ویژه به جامعه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *