گستره شریعت قسمت هفدهم

موضوع: دین و جامعه(۱)
اساتید: دکتر شجاعی زند، دکتر محمد رضایی، دکتر پارسانیا، دکتر هرندی

2 پاسخ به “گستره شریعت قسمت هفدهم”

  1. باسلام
    آقای دکتر هرندی در این قسمت از برنامه فرمودند که فقط دین اسلام تشکیل حکومت داد و سایر ادیان حکومتی تشکیل ندادند.پاسخ این است که حکومت سلیمان نبی ع و پدر بزرگوارش داوود ع که به مراتب تشکیلاتی منسجم تر از حضرت ختمی مرتبت ص داشت.
    ودیگر اینکه در معرفی دین که آقای هرندی با توجه به آیه ای که قرائت فرمودند آیه ۶۲بقره این است :إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ و آیه ۶٩ مائده هم با کمی تفاوت نکته قابل ذکر اینکه دو فعل آمَنَ و عَمِلَ فعل ماضی و گذشته است یعنی یهودیت و مسیحیت و صبی ها که پیروان حضرت داوود میباشند دینشان در زمان خودشان مقبول بوده ونه بعد از نبوت خاتم النبی .یعنی بعد از اسلام مسیحیت مقبول نیست و بعد از مسیح ع یهودیت مقبول نیست و بعد از موسی هم سایر ادیان گذشته مقبول نمیباشد .پس دین بعد از خاتم النبی ص فقط اسلام است و سایر ادیان قابل قبول نیست و چون مقبول نیست پس نمیشود به آنها دین گفت چه اینکه آیه ای میفرماید مَن یَبتَغ غیر الاسلام دیناَ فَلَن یُقبَل منه و هو فی الاخره من الخاسرین ولی آقای هرندی آنها را هم فی الحال دین میداند.

  2. در دفاع از آقای دکتر شجاعی زند از اینکه ما از لغت دین فقط معنی ادیان توحیدی که پیامبر داشتند را میفهمیم و دین به معنای عام را مضحک میدانیم چه اینکه دو نفر از مهمانان برنامه به این موضوع خندیدند باید عرض کنم که این سه حرف دال و ی و نون که کنار هم قرار گرفته و این لغت دین را تشکیل داده صرفا و انحصارا به معنی آورده ها و رهنمودهای پیامبران نیست . در ترجمه این بنده حقیر دین یعنی روش زندگی . حال اگر این روش زندگی الهی باشد میگوییم ادیان الهی و اگر روش زندگی غیر الهی باشد میگوییم ادیان غیر الهی.چه اینکه دو کریمه شریفه در قرآن آمده که ما را در درک درست این لغت یاری میکند.کریمه اول اینکه “لکم دینکم و لی دین” یعنی جواب پیامبر در مقابل عده ای که نزد پیامبر آمدن و گفتند اسلام میآوریم ولی نماز نمی خوانیم این آیه را فرمودند یعنی دین شما برای شما ودین من هم برای خودم.ظاهرا این دولغت دین برای هردو طرف به کار رفته ولی آیا طرف مقابل مگر دین الهی داشنتد که از لغت دین استفاده شده.پس در این آیه متوجه میشویم که منظور همان روش زندگی آنان است.و در کریمه دیگری که فرعون به هم کیشان خود گفت”انی اخاف ان یبدل دینکم”یعنی من فرعون میترسم که موسی دین شما را تبدیل و تغییر بدهد.سوال اینکه مگر همراهان و همکیشان فرعون دین خدایی داشتند که واژه یبدل دینکم بکاررفته؟پس منظور آیه از لغت دین برای همراهان فرعون یعنی روش و منش زندگیشون بوده نه اینکه روشی خدایی و دینی خدایی داشتند.
    نتیجه گیری اینکه ترجمه و معنی صحیح دین , روش و منش زندگی است .حال مبدأ آن خدا و آورنده آن رسول خدا باشد یا مبدأ آن شیطان و هوای نفس و وهم و خیال باشد و آونده آن سرشناسان بزرگ غرب و شرق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *