برنامه «گستره شریعت» در ۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی دکتر پرویز فارسیجانی و با اجرای دکتر قاسم پورحسن در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تولید شده است. این برنامه به صورت هفتگی پنجشنبه ها ساعت ۱۹ پخش و جمعه ها ساعت ۱۵ بازپخش می شود.

موضوع این برنامه: علم دینی (۲)

اساتید: حجت الاسلام والمسلمین دکتر آذربایجانی , دکتر محمد علی مرادی و دکتر خسرو باقری

دانلود

۵ دیدگاه برای “گستره شریعت قسمت پانزدهم”

  • اسحاق محمدی گفت:

    با سلام.آقای دکتر باقری انتظار دارند که قرآن و سایر کتب آسمانی پر از فرمولها ی فیزیک و ریاضی باشند.با توجه به اینکه ساینس هر روز درحال تغییر است و تکنولوژی مثلا پنجاه سال پیش الان منسوخ شده و کاربردییی ندارد و بلکه باطل است آیا دویست سال دیگر هم همین بلا سر دانش امروز می افتد؟قطعا بله.پس آقای دکتر باقری چرا در قرآن دنبال دانش روز و فرمولهای فیزیک و ریاضی میگردد اینها که هر روز در حال تغییر است .بالفرض که فرمول ها در قرآن میآمد .فرمولهای پنجاه سال پیش میآمد یا الان یا دویست سال دیگر؟اگر فرمولهای پنجاه سال پیش در قرآن بود پس الان دیگر قرآن کاربردی نداشت و اگر فرمولهای الان میآمد دوست سال دیگر اعتباری نداشت .پس قرآن قواعد را کلی آورد که با تمام زمانها هماهنگ باشد .

  • اسحاق محمدی گفت:

    آقای باقری میفرماید که آیه الشمس تجری لمستقر لها چرا فرمولیزه نیست؟اتفاقا این آیه حرکت خورشید را به دور مرکز کهکشان راه شیری نشان میدهد.اینجا مستقر لها یعنی مدار ویژه خودش و تجری هم جریان و حرکت خورشید را میرساند.اگر در در زمان پیامبر ص کسی اطلاع نداشت قصور و کم کاری مردم در مواجهه با معصوم بوده اگر همان زمان سؤال میشد قطعا میفرمودند.واینکه آیه و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین منظور از تر و خشک یعنی همه چی و کتاب مبین هم که قرآن است در واقع همه چی در آن است چه اینکه در کریمه دیگری آمده تبیان لکل شی یعنی بیان کننده و روشن کننده همه چی .حال اینجا ارتباط کل شی با فی کتاب مبین آشکار میشود پس رطب و یابس همان کل شی است .اگر ما توان استخراج فرمولها را از قرآن نداریم دلیل نمیشود که قرآن فاقد این علوم است.در روایات درخصوص قرآن آمده : فی بطونهم بطن و فی بطونهم بطن الی سبعین بطن از ترجمه آن به این نتیجه میرسیم که قرآن ژرفای عمیقی دارد و کسی میتواند به اعماق آن نفوذ و رسوخ کند که راسخ در قرآن و علم باشد که آن منحصرا اهل بیت ع میباشند چه اینکه خود قرآن میفرماید لایعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم .امام صادق ع فرمود:نحن الراسخون فی العلم و نحن نعلم تاویله.یعنی ما اهل بیت در علم میتوانیم رسوخ و نفوذ کنیم و ما اهل بیت تاویل قرآن رابغیرازحق تعالی میدانیم.حال جناب دکتر باقری سعی دارد در علوم قرآنی نفوذو رسوخ کند و فرمول دربیاورد!

  • اسحاق محمدی گفت:

    مطلب دیگر اینکه اگر آقای دکتر باقری به احادیث با دیده یه گفتمان غیر علمی و غیر فرمولی حضرات معصومین با مردم مینگرند نشان از عدم مطالعه معارف دینی است.روایت از معصوم هست که میفرماید:کَلِّم الناس علی قدر عقولهم و حضرات هم با هرکسی به قدر عقلش صحبت میکردند.حال اگر کسی با قدر عقل پایین یه سوالی از معصوم پرسید طبق حدیث فوق جوابی در همان سطح به او داده میشود واگر آن حدیث به دست ما برسد نباید بگوییم چرا جواب معصوم فرمولیزه نیست.شاید احادیثی با سطح علمیی بالا در مواجهه با دانشمندان آن زمان بوده و به دست ما نرسیده.

  • محمد لیبرال گفت:

    آقای اسحاق
    قرآن کتاب علمی نیست که در آن مطالب علمی بیاید . گذشته از آن جز معدودی از آیات مثل تفاوت داشتن سر انگشت ها که اشاراتی علمی دارد اتفاقا اکثر آیات مربوط به علم قرآن مطابق علم مردم زمانه خود بوده و در زمان ما اتفاقا نادرست و غیر علمی محسوب می شود . البته این به معنای غیر الهی بودن وحی و این که قرآن کلام خدا نبوده نیست . بلکه نشان دهنده تاریخ مندی و زمان مندی بخشی از وحی و نفوذ بعضی تاثیرات و عوامل تاریخی ،علمی ،منطقه ای ،جغرافیایی ،نژادی و قومی در وحی علی رغم الهی بودنش است که نواندیشان دینی به خوبی به این واقعیت اشاره کرده اند . مثلا مردم آن زمان فکر می کردند محل تفکر و اندیشه آدمی قلب و دل است عین همین مطلب در قرآن آمده است .بنابراین صرف نظر از معدودی اشارت علمی قرآن که صریح از آب درآمده است بقیه در زمان ما غلط و نادرست است و ادعای اعجاز علمی قرآن علی رغم الهی بودن آن دروغ و اغراقی بیش نیست . به این مطلب آقای دکتر جعفر نکونام از اساتید قرآنی در سایت قرآنی مدهامتان به خوبی و مفصل اشاره کرده اند .
    گذشته از آن اصل ادعای اعجاز علمی با توجه به ماهیت علوم تجربی تقریبا غیر ممکن و متناقض نماست . دلیل آن هم این است که در علم اصل را بر عدم قطعیت گذاشته اند . بر این مبنا قوی ترین نظریات علمی هم که مورد قبول همه دانشمندان است ممکن است روزی نادرستی و غلط بودن آنها ثابت شود و غیر علمی شود .خود شما هم به این واقعیت اشاره کردید که علم در حال تغییر است پس چگونه می توان صحبت از مقوله اعجاز علمی بر مبنای موافق بودن آیات علمی قرآن بر مبنای علم امروز کرد . اگر بعدا همین نظریات علمی زمان ما که قرآن موافق و بر مبنای آن است باطل شود و نظریات علمی دیگر جایگزین آن شود شما مدعیان اعجاز علمی و علمی بودن قرآن چه خواهید کرد ؟ آیا به مثل حالا به مغالطه و تفسیر های دروغین روی می آورید و ادعا می کنید که تفسیر ما از قرآن اشتباه و خطا بوده است .
    بماند که همان طور که قبلا گفتم جز در موارد معدود و اندکی قرآن اشارات علمی ندارد و بسیاری از آیاتی که مدعیان اعجاز علمی قرآن به آن استناد می کنند بر مبنای تفسیر به رای و شخصی است . و بسیاری از این آیات با کنار گذاشتن این تفاسیر به رای و غلط هیچ اشاره ای علمی که ندارد بلکه در بیشتر موارد بر مبنای علم جدید غلط و غیر علمی است . به عنوان مثال در یکی از آیات قرآن آمده است که ماه نوری در بین آسمان هاست .در صورتی که در زمانه کنونی می دانیم ماه قمر کره زمین است و خورشید در مرکز منظومه شمسی نور بین تمام کهکشان راه شیری نیست دیگر چه برسد که بخواهد نور هزاران کهکشان ناشناخته زمان ما و هفت آسمان باشد ؟ البته از این آیات منطبق بر باورهای زمانه و علم نزول زمان قرآن که در دوران ما غیر علمی و نادرست محسوب می شود زیاد است .

  • اسحاق محمدی گفت:

    کدام آیه گفته که ماه نوری در بین آسمانهاست؟من همچین آیه ای سراغ ندارم.شما اگه سراغ داری آیه را در پاسخ به بنده درج کنید.همیشه باسند و مدرک پاسخ بدید.