مراسم پاسداشت مقام رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم و چهره ماندگار فلسفه و مراسم رونمایی از کتاب «گاه خرد» عصر روز گذشته در سالن همایش های کتابخانه ملی با حضور چهره های برجسته برگزار شد.

قاسم پورحسن درزی استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ضمن فیلسوف بی وطن خواندن دکتر داوری گفت: داوری اردکانی حدود یک دهه است که فیلسوف بی وطن است. درست است که هرفیلسوفی صاحب وطن است ولی زمانی که اندیشه ش بخواهد همه انسان ها را سهیم کند فیلسوف بی وطن می شود.فیلسوف حقیقی و بی وطن کسی است که تفکر جهان شمول دارد و همه انسان ها را به آن دعوت می کند.

وی افزود: سوال من در «گاه خرد» این بود که تلقی ما از سنت یونانی و اسلامی چیست؟ به عقیده من، ما بازخوانی درستی از این مواجهه نداریم. داوری هم در نوشته هایش به این موضوع معترض است و قائل به چرخش معرفتی فیلسوفان مسلمان نسبت به فیلسوفان یونانی نیست. او درباره فارابی با ظرافت اندیشیده ولی قائل به گسست معرفتی بنیادین نیست.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: داوری جزو نخستین فیلسوفان کشورمان است که درباره امکان فلسفه تطبیقی اندیشیده است.گرچه ایشان علاقه مند رویکرد پدیدارشناسی درباره این فلسفه هستند ولی باید قائل به گذار هم باشند.

حسین کلباسی اشتری، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و گردآورنده کتاب «گاه خرد» گفت: «گاه خرد» مجالی است برای سخن گفتن و به سخن آمدن درباب خرد. عنوان این کتاب هم ناظر به مجالی است که بنده در محضر دکتر داوری داشتم.

وی افزود: امروز در سطوح مختلف از خرد و خردورزی می شنویم چگونه شده که همه از عقل سخن می گویند؟ عقل چیست؟ بنده سه دهه قبل با قلم استاد انس پیدا کردم و تاآخرین اثر ایشان یعنی «خرد سیاسی در زمان توسعه‌نیافتگی» همواره این سوال را داشتم که گمشده و مطلوب ما درباره خرد چیست؟ اگر عقل مطلوب گمشده ماست این کدام عقل و خرد است که ما به دنبال آنیم.

کلباسی اشتری ادامه داد: داوری بیش از آنکه بیاموزد و جواب بدهد پرسش کرده است به همین دلیل هم به حق است اگر ایشان را متفکر بزرگ بنامیم. در دیباچه اثر هم نوشتم که آنچه در کتاب امده تنها بخشی از چیزی بود که بنده از محضر دکتر داوری یاد گرفتم و امیدوارم این سبک از نوشتن کتاب برای دیگر آموزگاران نیز به عنوان یک راه جدید برای تعاطی اندیشه رایج شود.

وی در پایان گفت: عده ای از من گلایه کردند که چرا پرسش های تعدادی از فیلسوفان و پژوهشگران را آوردی و چرا اعلام عمومی نکردی؟ واقعیت این است که اگر قراربود برای این کار فراخوان عمومی و گسترده داده شود خیل عظیمی از شاگردان ایشان و اساتید می خواستند که سوالات خود را بپرسند و سخن بگویند و خب این امر نشدنی می شد. ضمنا در ابتدای کار قرار بود پرسش و پاسخ ها شفاهی باشد ولی در سفری که پائیز ۹۳ بنده به همراه استاد بودم، ایشان گفتند تمایل دارند که پرسش و پاسخ ها کتبی باشد. در نهایت هم انتشارات نقد فرهنگ مسئولیت چاپ و انتشار آن را به عهده گرفت البته ناشران خصوصی و دولتی متفاوتی اعلام آمادگی کردند ولی به دلیل اهتمام و دلسوزی که دکتر عبدلکریمی برای این مجموعه داشتند قرار شد مسئولیت چاپ را انتشارات نقد فرهنگ به عهده بگیرد.