دهمین قسمت برنامه «۱۸۰ درجه» به سردبیری و تهیه کنندگی سید مرتضی فاطمی با حضور  دکتر حسن کاظمی قمی و دکتر قاسم پور حسن از شبکه ی افق بخش شد. «آیا داعش محصول مادی و معنوی غرب است؟»  پرسش اصلی این قسمت از برنامه بود و در آن صحبت هایی پیرامون ساختار داعش و نحوه ی پیدایش آن،شاخه های مختلف داعش، پیوستن نیروهای خارجی به این تفکر و… مطرح شد.

در بخش اول گفت و گو دکتر کاظمی که سفیر اسبق ایران در بغداد است داعش را محصول غرب دانست که برای مبارزه با بیداری اسلامی تشکیل شده و مانند طالبان و… خود امریکا آن را تشکیل داده  و زمانی که تاریخ مصرفش تمام شود خود دولت های سازنده اش ان را به عنوان گروهک تروریستی نابود می کند و گروهی جدید را جایگزینش می کند. مثلا ترکیه خودش حامی داعش است اما داعش در ترکیه لانه کرده و زمانی بر علیه خود ترکیه و باقی حامیان شورش می کند. اما دکتر پور حسن به عنوان استاد فلسفه ی دانشگاه علامه طباطبایی  این حرف را نه چندان درست نامید و گفت این گونه  نظرات در مورد داعش به شدت خوش بینانه، ژورنالیستی و ناقص هستند چرا که تفکر  سلفی در بیشتر مسلمانان جهان وجود دارد و در ایجاد داعش بیش از هر کسی دنیا اسلام مقصر است. او ساختار  داعش را با طالبان و النصره کاملا متفاوت دانست و برای هر کدام شان وجودی جدا گانه ای قائل شد.

دومین بخش این برنامه گفت و گوی اسکایپی با کیت پرستون، تحلیل گر ارشد و منتقد غرب بود. کیت پرستون معتقد است داعش شاخه ای از القاعده است و خود القاعده هم نتیجه حمایت های امریکا از طالبان. خود طالبان هم در طول درگیری های افغانستان به وجود امده بود. دلیل گسترش القاعده هم سیاست های خارجی امریکا و شرایط منطقه است چرا که امریکا رژیم صدام را سرنگون کرد و با توجه به خلا قدرت به نیرو های این چنینی قدر داد تا دولت اسد تضعیف شود.

در ادامه شاهد گفت و گویی با الیور شاربروت، استاد و رییس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چستر هستیم. به نظر الیور شاربروت  تاریخ مصرف جنبش های جهانی و فراملی تمام نشده و داعش در سرتاسر دنیا خواهان دارد.

وی در ادامه به تشریح انواع مختلف تفکر سلفی و نوع جنبش این خط فکری می پردازد و معتقد است دلیل که پیوستن جوانان اروپایی ِ اصالتا مسلمان احساس بی اهمیتی در اروپا است و وقتی در مقابل آدم های تندرو با تفکر سلفی قرار می گیرند تصور می کنند که داعش تنها حکومت حقیقی اسلام است و می تواند خاطرات دوران اقتدار اسلام را زنده کند.

بخش بعدی این برنامه گفت و گو با حسن شمشادی خبرنگار اعزامی به سوریه  است که شرایط جنگ با داعش را از نزدیک لمس کرده و خاطرات زیادی دارد.

بخش دوم مناظره ی دکتر پور حسن و دکتر کاظمی با بحث تفاوت النصره و داعش و جنگشان در سوریه اغاز شد و ادامه بحث به سمت گفت و گو با داعش رفت. دکتر قاسم پور حسن در یادداشتی عنوان کرده بود که مشکل داعش فهم غلط داعشی ها از اسلام است و می شود با داعش هم صحبت کرد و برای ان ها اسلام واقعی را توضیح داد و روشنگری کرد. چرا که داعشی ها معتقدند اسلام ناب چیزی است که ان ها اجرا می کنند و همانطور که حضرت علی با خوارج برخورد کرد می توانیم با ان ها برخورد کنیم و برای ان ها روشنگری کنیم تا متوجه اشتباهشان شوند. اما دکتر کاظمی بر اساس حرف هایی که در شروع برنامه گفته معتقد است که گروهک های تروریستی گمارده هستند با روشنگری به راه راست باز نمی گردند.