پورحسن در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب توضیح داد: «theism and atheism خداباوری و خداناباوری» در پنج باب است که دو باب آن به بحث دین اختصاص دارد. همچنین به موضوعاتی چون «خدا در دوره مدرن» و «علم» و همه آثار کسانی که منتقد حضور خداوند و دین در جامعه بودند مانند ریچارد داوکینز یا استیون هاوکینگ پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: تمامی عبارت‌هایی که متفکران در آثارشان بیان کرده‌اند، متن‌هایشان را در کتاب آورده‌ و بررسی کردم. تقریبا سه سال طول کشید تا بتوانم «خداباوری و خداناباوری» را بنویسم و الان نزدیک به یک سال است که در مراحل انتشار است. انتشارات صراط قرار است این کتاب را منتشر کند.

پورحسن ادامه داد: این کتاب با یک پرسش مهم شروع می‌شود؛ اینکه «آیا در دوره کنونی و در دوره علم، نیازی به خداوند و دین داریم یا نه؟». در پاسخ به این پرسش، مفهومی را مطرح کردم در این رابطه که چرا مفهوم خداوند در دوره جدید تغییرات گسترده‌ای پیدا کرده است؛ که دین نیز که تابعی از خداوند است نیز مورد تغییر قرار گرفته است.

نویسنده کتاب «خداباوری و خداناباوری» گفت: در بخش اول کتاب به بحث‌‌های مفهومی پرداخته‌ام و بخش دوم را به مفهوم خدا اختصاص دادم. در بخش سوم درباره معنای دین بحث کردم. در بخش چهارم نیز به دو بحث مهم پرداختم، یکی ادله وجود خداوند و اهمیت و جایگاه دین، و دیگری دین و علم و مخالفان آن بود. در بخش‌های دیگر نیز، شر، شرور، جاودانگی و حیات اخروی را مورد بحث قرار دادم.

وی افزود: من ده سال پیش کتابی با عنوان «باور به خدا» را با پژوهشگاه علوم انسانی، به چاپ رسانده بودم که در این کتاب نیز باور به خدا را مطرح کردم که البته بیشتر حول موضوع الحاد مدرن بود. خداناباوری یکی از بحث‌های مهم است که افرادی همچون داوکینز علاوه بر دانشگاه‌ها در مجامع عمومی نیز بر علیه وجود خداوند بحث و تبلیغ می‌کنند. از پلانتینگا پرسیدند که مهم‌ترین کتابی که علیه خدا داریم چیست؟، او از کتاب‌های داوکینز نام برد.

پورحسن درباره داوکینز گفت: داوکینز در حوزه علم و زیست‌شناسی فعال است و جزو نوتکاملی‌ها و نوداروینیستی‌ها به حساب می‌آید و از همین رو، طبیعتا نظریاتش مورد توجه قرار می‌گیرد. البته داوکینز دو کتاب با عنوان‌های «ساعت‌ساز نابینا» و «پندار خدا» نوشته که اگرچه کتاب‌هایی قوی نیستند اما در آمریکا بسیار پرفروش هستند. در ایران نیز به صورت غیررسمی ترجمه شده‌اند. کتاب «ساعت‌ساز نابینا» نیز پاسخی به کتاب «ساعت‌ساز بینا» اثر ویلیام پیلی است.