برنامه «گستره شریعت» در ۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی دکتر پرویز فارسیجانی و با اجرای دکتر قاسم پورحسن در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تولید شده است. این برنامه به صورت هفتگی پنجشنبه ها ساعت ۱۹ پخش و جمعه ها ساعت ۱۵ بازپخش می شود.

موضوع این برنامه: علوم انسانی
اجرا و کارشناسی: دکتر قاسم پورحسن
اساتید: دکتر خسروپناه، دکتر گلشنی، دکتر زیباکلام

دانلود

۷ دیدگاه برای “گستره شریعت/ قسمت سوم”

  • اسحاق محمدی گفت:

    با سلام.به نظر بنده آقای دکتر زیبا کلام اطلاعاتشون در زمینه دین اسلام و حتی سایر ادیان ناقص و یا کم وحتی هیچ میباشد.چون نه تنها در اسلام همه مسلمانان متفق بر اصولی مثله توحیدومعادونبوت هستن بلکه کلیه ادیان الهی باهم دیگربر این سه اصل اتفاق نظر دارن.چون نظرآقای دکتر زیباکلام این است که حتی شیعیان رویه هیچ اصل و بنیانی اتفاق نظر ندارن چه برسد مجموعه فرق اسلامی.در حالی که کلیه فرق اسلامی و سایر ادیان روی سه اصل فوق الذکراتفاق دارند.از اینجا به این نتیجه میرسیم ایشان حتی ده دقیقه هم تفکر در این زمینه ها نداشتن.ایشان علوم انسانی اسلامی را یه چیزمن درآوردی میدانند چون که اساسا اسلام را من درآوردی میدانند.امیدواریم ایشان در زمینه من درآوردی بودن آن در برنامه آینده توضیح بیشتری ارایه نمایند.

  • عباس مناحی گفت:

    سلام.شما قایل به این هستید که عقل(علم) و مذهب دو ساحت متفاوتی هستند که هر کدام می توانند به هم پوشش بدهند.ایا این نظر شما باعث همان کامل نبودن بینش کانت نمی شود که رابطه یا ارتباط و پیوستگی که بین عقل نظری (مابعدالطبیعه حسیات استعلایی)و عقل عملی (علم یا حسیات تجربی) را نتوانست تببین کند و باعث یک جدل بین نو کانتی ها شد.کدام ساحت صلاحیت صدور حکم را دارد.عقل یا مذهب؟

  • اسحاق محمدی گفت:

    با سلام.
    این حقیر بیننده عادی برنامه میباشم.البته پرسشگرمحترم،مخاطب سؤالشان جناب دکترپورحسن میباشند.سوال اگر به این شکل پرسیده شودبهتراست که، صلاحیت صدور حکم با عقل است یا دین؟
    جواب بنده این است که آیا عقل خطا هم میکند؟واگرخطا میکند آن را با چه معیار و شاخصی میزان کنیم تا مرجع صدور حکم شود؟اگر بگوییم که عقل را باخود عقل میزان میکنیم آیا در اینجا عقل کامل میگردد و آماده صدور حکم است یا احتمال خطای مجدد دارد؟و اگر مجددا خطا میکند پس سلسله وار قابلیت خطاپذیری و تکامل دارد و چون به منتهای خود و به عقل کل نخواهد رسید شایستگی صدور حکم را ندارد.

    در صورتی که دین از ناحیه کسی می آید که خود خالق عقل و مافوق عقل است (اول ما خلق الله العقل )
    ودیگر اینکه شاخص و معیاری را که برای تنظیم و میزان کردن عقل در نظر میگیریم اگر خود همراه با خطا باشد در اینجا عقل را به آرامی زیر خطا دفن کرده ایم که خداوند دوباره انبیا را میفرستد که عقلهای دفن شده با آوار خطاها را به وسیله فطرت بیرون بکشد(…فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیاءه لیستادوهم میثاق فطرته و…و یثیروا لهم دفائن العقول.نهج البلاغه)

    نتیجه میگیریم عقلی که خطاپذیر و قابلیت دفن شدن زیر خطا را دارد لایق مرجعیت صدور حکم نیست.البته نا گفته نماند منزه ازخطا و اشتباه میباشد ولی انسان دسترسی کامل به عقل کل ندارد

  • اسحاق محمدی گفت:

    البته نا گفته نماند منزه ازخطا و اشتباه میباشد ولی انسان دسترسی کامل به عقل کل ندارد

  • اسحاق محمدی گفت:

    البته نا گفته نماند عقل کل منزه ازخطا و اشتباه میباشد ولی انسان دسترسی کامل به عقل کل ندارد

  • اسحاق محمدی گفت:

    با سلام.
    این حقیرخدمت بینندگان برنامه عرض کنم باید بین عقل و علم و دانش روز فرق قائل شویم چون تا تفاوت بین اینها را ندانیم مسائل را درست نمی فهمیم و درست تفکیک نمیکنیم و در نتیجه به راه حل نمیرسیم.
    عقل را با عقلی که کارهای روزمره را انجام میدهیم نمیتوانیم تعریف کنیم و تعریف و معرفی هر چیزی نیاز به معرفت و شناخت کامل از آن دارد و ما چون اسفاده کننده و بهره بردار ازعقل هستیم درمقامی نیستیم که از عقل تعریف بدهیم و در نتیجه خالق عقل باید از عقل تعریف بدهد چون خالق عقل شناخت کامل از مخلوق خود که عقل میباشد را دارد.
    وتعریف الهی از عقل در کلام اولیا این است که:العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان یعنی عقل آنست که با آن خداوندرا عبادت میکنیم و به وسیله آن بهشت را اکتساب میکنیم.البته استفاده ها از عقل متنوع است ولی هراستفاده ای از آن مثلااستفاده عقل درریاضی(که عقل، ریاضیات رامیسازد نه اینکه ریاضیات خودِعقل باشد)نهایتا باید منجر به ما عبد الرحمن شود و الا استفاده صحیحی از آن نکرده ایم و در دیگر شاخه ها هم همینطور.
    در تعریف علم هم به همان صورت فوق علم را هم باید خالق علم تعریف کند چون خالق هر چیزی اشراف کامل به آن دارد و صلاحیت تعریف آن رادارد.در کلام اولیاء:العلم نور یقذفه الله علی قلب من یشاء یعنی علم نوری است که خدا در قلب(منظورمحل تفکرات و اندیشه ها)هر کسی که بخواهد جای میدهد.واین علمی که ما در کلام روزمره بکار میبریم را با ساینس science اشتباه گرفتیم و ساینس دانش روز است که خود نوعی( استفاده) از عقل میباشد.

  • اسحاق محمدی گفت:

    با سلام.
    بنده اکثر مناظره های آقای دکتر زیبا کلام را در سایتهای مختلف تماشا کرده ام .ایشان اول سخن خود را با این کلمات شروع میکند”بنام حضرت حق” . بعد در بین سخنان ایشان متوجه میشویم که با اسلام میانه خوبی ندارد کمی بعداز آن متوجه میشوید که به تورات و انجیل و مسیحیت هم اعتراض دارد. در مناظره با دکتر خسروپناه در برنامه سابق زاویه شبکه چهار به ادیان غیر الهی هم معترض هست .در کل من متوجه شدم ایشان هیچ دینی اعم از الهی و غیر الهی را قبول ندارد ولی همیشه سخن خود را با نام و یاد حضرت حق شروع میکند امیدوارم یه نفر روزی از ایشان در برنامه تلویزیونی برای بینندگان، اول از او در مورد اینکه حضرت حق او کیست که سخنش را با نام و یاد او آغاز میکند بپرسد تا هم ما بدانیم و هم مناظره کنندگان مطلع از خدای ایشان شوند.چون تا خدای مناظره کننده دقیقا مشخص نباشد که چیست و کیست و چه مشخصاتی دارد برای بقیه مناظره کنندگان هم ابهام پیش میآید که طرف حسابشان چه جهان بینی دارند تا بتوانند قاعده مند با او مناظره کنند.